AIR FORCE ONE
Air Force One to mariaż klasycznego przywiązania do szczegółów i
pasji jaką jest odtwarzanie płyt winylowych, z nowoczesnymi rozwiązaniami
technologicznymi. Powstałe urządzenie to twór na wskroś japoński w
swojej precyzji, a światowy w brzmieniu. Gramofon ten uważany jest za
jedno z najwybitniejszych osiągnięć w swojej dziedzinie – a w
stwierdzeniu tym nie ma ani odrobiny przesady. Air Force One jest dziełem
ludzi znanych z legendarnej marki Micro Seiki, z uznanym projektantem
Hideakim Nishikawą na czele. Teraz, pod nową marką TechDAS (będącą
częścią koncernu Stella Inc.), realizują oni swoje kolejne pomysły i
marzenia, przesuwając raz za razem granicę tego, co możliwe w
gramofonach.
Centralnym punktem pomysłu na pierwszy
gramofon TechDAS jest wykorzystanie powietrza w celu poprawy wydajności.
Już w projektach Micro Seiki stosowano system przysysania płyty do podciśnieniowego
talerza, który obecny jest również w Air Force One. Tu jednak pomysł
ten został posunięty zdecydowanie dalej. W znacznym uproszczeniu
zadaniem gramofonu jest zapewnić płycie stabilną rotację, by pozwolić
wkładce na ramieniu odczytywać informacje na niej zawarte. Rzeczywistość
weryfikuje jednak ten wydawałoby się nieskomplikowany proces bardzo
brutalnie. Tarcia, wibracje, nierówności i niechciane ruchy występujące
w samym gramofonie, na płytach lub nawet powstające w pomieszczeniu
stanowią ledwie kilka z wielu przeszkód, z którymi spotykają się
projektanci gramofonów. Air Force One to próba nie walki z tymi
problemami, a ich eliminacji u podstaw. W Air Force One nie znajdziemy
„tradycyjnego” łożyska – element ten został zastąpiony imponującą
technologią łożyska powietrznego. Talerz w bezruchu spoczywa na gładkiej,
wypolerowanej szklanej płycie. W momencie uruchomienia gramofonu
rozpoczyna się dostarczanie do niego powietrza, które unosi talerz na
wysokość 0,05mm. Przy tej technologii jednak i tak niewielka wysokość
jest w pełni wystarczająca. Zapewnia ona płynne poruszanie się
talerza, pozbawione tarć, wibracji i zużycia kojarzonego z łożyskami. Łożysko powietrzne pozwala również na maksymalne
wykorzystanie inercji talerza. Jednak by ta siła pojawiła się, talerz
ten musi być ciężkim, dobrze wyważonym obiektem. Zastosowany w Air
Force One dwuczęściowy talerz spełnia tę funkcję i kryje w sobie
wiele, wiele więcej. Dolna część talerza wykonana jest z 19 kilogramów
niemagnetycznej stali nierdzewnej SUS316L. Materiał ten poddawany jest
najpierw obróbce termicznej w kuźni, by zwiększyć jego twardość.
Następnie wycinany jest maszynowo na precyzyjnej tokarce, by zapewnić
powierzchnię zupełnie pozbawioną właściwości magnetycznych. Dolna część
jest następnie polerowana, by zapewnić gładki ruch powietrza w łożysku
powietrznym. W tej części talerza znajduje się również komora
akumulująca w sobie 1.1 litra powietrza. Jako część systemu
przysysania płyty do talerza, ta imponująca ilość powietrza
wykorzystywana jest, by zapobiec rezonansom między dolną i górną częścią
talerza. Górny talerz jest wymienny i dostępne są trzy różne opcje
– stal SUS316L jak w dolnej części talerza, lotnicze aluminium A7075
oraz czarny metakrylan metylu. Każda z tych opcji zapewnia różne efekty
brzmieniowe, zwiększając możliwość personalizacji gramofonu. Talerz
Air Force One jest podciśnieniowy – oznacza to, że może on
„przytrzymywać” powietrzem płytę na swojej powierzchni. Funkcja ta
jest szczególnie przydatna przy odtwarzaniu płyt z drobnymi nierównościami.
Delikatne przysysanie nie uszkadza płyty, lecz wyrównuje jej powierzchnię.
Pozwala to ograniczyć drgania występujące w niskich rejestrach przy
odtwarzaniu nierównych płyt. Zmniejszony jest również rezonans płyty
z górną częścią talerza. Silnik Air Force One
jest niezależny od obudowy gramofonu. W celu stabilnego napędzania
prawie trzydziestokilogramowego talerza zastosowano tu silnik
synchroniczny prądu zmiennego. Nad stabilnością obrotów czuwa
bezkontaktowy czujnik, dzięki któremu zmiany są natychmiastowo
korygowane. W celu ruszenia talerza o takiej masie silnik w pierwszych
fazach pracy funkcjonuje z pełną mocą . Po osiągnięciu właściwej prędkości
praca silnika jest ograniczana. Dzięki niemal pozbawionemu tarć łożysku
powietrznemu i wadze talerza, stabilność obrotów uzyskiwana jest dzięki
inercji talerza. Rolą silnika w tym czasie jest jedynie stabilizacja już
występującego obrotu. Dzięki ograniczeniu jego pracy zapewniona jest
cisza i precyzja. Aktualna ilość obrotów na minutę pokazywana jest na
wyświetlaczu i może być sterowana dowolnie przez użytkownika z dokładnością
± 0,1 rpm. Napęd z silnika przenoszony jest na talerz przy użyciu
specjalnego, nierozciągliwego paska o szerokości 4 mm. Konwencjonalne,
rozciągliwe paski powodowały kołysanie i drżenie dźwięku. Dlatego w
Air Force
One znajdziemy pasek wykonany z polerowanego poliuretanu,
zapewniający zwiększoną stabilność. Chassis
wykonane zostało z trzech warstw aluminium, ważących łącznie aż 43
kg. Dolna część obudowy wykonana jest z aluminium A5052 i zapewnia jej
niebywałą solidność i gładkie, imponujące wykończenie. W środkowej
części konstrukcji zastosowano materiał jeszcze twardszy – aluminium
lotnicze A7075. Jest ono mocno trzymane między dwoma zewnętrznymi
warstwami, minimalizując rezonanse między górą a dołem gramofonu.
Ostatnia, wierzchnia warstwa wykonana została z aluminium A5052,
dodatkowo anodowanego. Podobnie jak materiał zastosowany w podstawie,
jest on solidny i prezentuje się nadzwyczaj nowocześnie. Ta imponująca
konstrukcja postawiona jest na trzech regulowanych nóżkach z
zawieszeniem powietrznym, które zmniejszają występowanie niechcianych
wibracji. Na Air Force One założyć można do dwóch
ramion. Jedno o długości 9 lub 10 cali zamontowane może być w
podstawowej bazie ramienia. Kombinacja hebanu i znanego z innych elementów
gramofonu aluminium A7075 zapewnia wysoką sztywność i stabilny montaż
w obudowie. Druga baza ramienia jest opcjonalna i może zostać
zamontowana na tylnej lewej części gramofonu. Ta dodatkowa baza pozwala
na założenie ramion o długości 10 lub 12 cali. Oprócz
gramofonu i silnika, w swoich własnych obudowach znajdują się zasilacz
i pompa powietrza oraz filtry i osuszacze, niezbędne do prawidłowego
działania.
Air Force One to urządzenie powstałe
z miłości do wiernej reprodukcji muzyki. Jego nieskazitelne brzmienie
uwolni z płyt najczystszej postaci muzykę, pozwalając cieszyć się nią
w pełni.
Specyfikacja:
Drive System
| Belt Drive, Surface
polished polyurethane fiber flat belt
|
Platte
|
Main platter: SUS316L Forged and non-magnetism
processed.
Weight 19 kg
Upper platter: a choice of -
A7075 (3.5 kg),
SUS316L (10 kg)
Methacrylate (1.5 kg)
|
Motor
|
AC synchronous motor. Rotating speed controlled by
DC amplifier.
Motor weight 6.6 kg
|
Chassis
|
Three different material sandwiched structure.
Chassis weight 43kg
|
Rotation Speed
| 33 1/3 rpm, 45 rpm
Precise speed adjustment
function.
|
Wow & Flutter
| below 0.03% (W.R.M.S)
|
Minimum Dimensions for
setting up
| 680 (W) x 480 (D) mm
|
Total Weight
| 79 kg
|
Power Supply Unit
|
Power consumption: 60W
Dimension and weight : 430(W) x 150(H) x 240(D) mm, 10kg
Operation voltage: 100 / 120 / 220 / 240 V (50 / 60 Hz)
|
Air Condenser Unit
| Dimension: 260 (W) x 160
(H) x 240 (D) mm 4kg
|
Accessories Supplied
|
Tonearm Base Board x 1 (drilled for specified
tonearm)
AC Cable x 1
|
Optional Items &
Accessories |
Second Tonearm Base Board
Tonearm Base Board for supplement (for 1st and/or 2nd tonearms)
Upper Platter for supplement (A7075/SUS31Methacrylate)
|
Copyright
© 2000-2014 RCM |